- процес мислення (аналізувати, думати, розмірковувати);
- процес мовлення (радити, говорити, розмовляти);
- конкретну фізичну дію (йти, будувати, вчитися);
- переміщення у просторі (бігти, їхати, йти);
- сприйняття органами чуття (нюхати, бачити, чути);
- бажання (воліти, хотіти, бажати);
- стан, у якому перебуває особа або предмет (спати, стояти, журитися);
- ставлення особи до когось чи чогось (поважати, любити, шанувати);
- зміни (розквітати, старіти, молодіти).
ПЕРЕХІДНІ ТА НЕПЕРЕХІДНІ ДІЄСЛОВА
Предмет, на який спрямована дія, звичайно стоїть:
- у знахідному відмінку без прийменника (написати лист, намалювати портрет);
- у родовому відмінку:
- якщо перед дієсловом є заперечна частка не (не написати листа, не намалювати портрета);
- якщо дія переходить не на весь предмет, а лише на його частину (привезти піску, випити молока).
До неперехідних дієслів належать також всі дієслова з суфіксом -ся (-сь):
Ці дієслова виділяються в окремий розряд- зворотні дієслова.
Дієслово має такі морфологічні ознаки:
дієвідмінювані |
- дійсного- веде (вів, буде вести) |
відмінювані | - дієприкметник |
незмінювані | - неозначена форма дієслова (інфінітив): вести |
Дієслова доконаного виду утворюються із дієслів недоконаного виду за допомогою:
- префіксів (писати- написати, грати- зіграти);
- суфіксів (зітхати- зітхнути, кричати- крикнути);
- наголосу (розкидaти- розкuдати);
- чергування звуків: сидіти- сісти (и- і), скакати- скочити (к- ч);
- різних основ (ловити- піймати, брати- взяти).
Дієслову одного виду переважно відповідає дієслово іншого виду. Такі дієслова утворюють видові пари:
Одновидові дієслова - це дієслова, які можуть бути або лише доконаного, або лише недоконаного виду.
Умовний спосіб дієслова означає дію бажану або можливу за певних умов (полетіти б, казала б).
минулий час | дерево росло, дерево виросло |
теперішній час | росте дерево, дерево підростає |
майбутній час | дерево виросте |
Минулий час означає дію, яка колись відбувалася або вже відбулася.
Теперішній час означає дію, яка відбувається в час мовлення або постійно.
Майбутній час означає дію, яка відбуватиметься у майбутньому.
До 1-ої дієвідміни належать дієслова:
- з основою на -оро-, -оло- (полоти, бороти, колоти);
- з односкладовою основою (бити, лити, пити);
- з суфіксами -ува-, -ну-, -і-, -а-, які в особових формах не випадають (крикнути, грати, перезимувати);
- з основою на приголосний (берегти, могти, нести);
- дієслова іржати, ревіти, сопіти, гудіти, хотіти.
Дієслова 1-ої дієвідміни відмінюються так:
. До 2-ої дієвідміни належать дієслова:
- з суфіксом -а- після шиплячих та [й], який випадає в особових формах (стояти, лежачи);
- з суфіксами -и-, -і- (-ї-)-, які в особових формах випадають (клеїти, сидіти);
- дієслова бігти, спати.
Дієслова 2-ої дієвідміни відмінюються так:
Дієслова у формі інфінітіва бувають недоконаного і доконаного виду (йти- дійти, стучати- стукнути).
У двоскладовому реченні неозначена форма дієслова може виступати у функції будь-якого члена речення:
- підмета (Зробити це буде доброю справою);
- означення (Навіть камні інколи можуть кричати);
- частини складеного присудка (Прибули і стали виходити на берег);
- обставини ("Як би не попастися"- раптом подумалося Сергію);
- додатка (Пора вже збиратися).
Дієслівні форми творяться за допомогою закінчень або граматичних суфіксів від двох основ:
основа інфінітива (минулого часу) | робити, їхати, мовчати, висіти, закапувати, зеленіти, чекати |
основа теперішнього (майбутнього) часу | роблять, їдуть, мовчать, висять, закапують, зеленіють, чекають |
Від основи інфінітива творяться:
основа | вести |
дієприкметники минулого часу | ведений |
дієприслівники доконаного виду | привівши |
форми минулого часу | привів |
форми умовного способу | привів би |
Від основи теперішнього (майбутнього) часу творяться:
Безособові дієслова означають фізичний або психічний стан людини та явища природи.
Особливістю безособових дієслів є те, що вони утворюють не всі форми словозміни:
- в умовному способі мають форму середнього роду (вечоріло б).
- Запишіть слово. Визначте частину мови цього слова.
- Знайдіть початкову (неозначену) форму.
- Визначте розряд за значенням: перехідне чи неперехідне..
- Визначте морфологічні ознаки: вид, спосіб, час, особа (або рід) і число.
- Дієвідміна.
- Визначте синтаксичну роль слова.
- Розберіться у правописі слова (як воно пишеться).