Словосполучення поділяються на:
1. | лексичні і синтаксичні |
2. | іменні, прикметникові, числівникові, займенникові, дієслівні і прислівникові |
3. | сурядні і підрядні |
4. | прості і складні |
ЛЕКСИЧНІ І СИНТАКСИЧНІ СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ
Словосполучення поділяються на лексичні і синтаксичні:
Лексичні словосполучення називають ще синтаксично нерозкладними словосполученнями.
У реченні лексичні словосполучення виконують роль одного члена речення.
Синтаксис розглядає лише синтаксично вільні словосполучення.
ІМЕННІ, ДІЄСЛІВНІ І ПРИСЛІВНИКОВІ СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ
До складу словосполучення завжди входять головне і залежне слово.
Головним є слово, від якого ставиться питання.
Залежним- слово, яке відповідає на це питання.
Напр., поле (яке?) зелене; виїхати (куди?) на дорогу.
СУРЯДНІ І ПІДРЯДНІ СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ
Словосполучення поділяються на сурядні і підрядні:
Між словами в сурядному словосполученні виникає три види сурядного зв'язку:
сурядний зв'язок | ||
розділовий | то дощ, то сніг; зима або весна | |
єднальний | земля і небо; я і ти; ми і вона | |
протиставний | не я, а ти; не любов, а сон |
Між словами в підрядному словосполученні виникає також три види підрядного зв'язку:
підрядний зв'язок | ||
узгодження | білий пес- білого пса- білому псу | |
керування | читаю книжку- читала книжку- читатимемо книжку | |
прилягання | сніданок нашвидку, співати йдучи |
ПРОСТІ І СКЛАДНІ СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ
Словосполучення також можуть бути простими і складними:
Просте словосполучення утворюється поєднанням двох повнозначних.
Складне словосполучення- поєднанням трьох і більше повнозначних слів.
СИНТАКСИЧНИЙ РОЗБІР СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ
1. Визначте будову словосполучення.
2. Назвіть головне і залежне слово, поставте питання.
3. З'ясуйте, як зв'язані між собою головне і залежне слово:
- за змістом і за допомогою закінчення залежного слова;
- за змістом і за допомогою залежного слова і прийменника;
4. Назвіть спосіб підрядного зв'язку (узгодження, керування, прилягання).
Речення - основна одиниця синтаксису.
Речення - комунікативна одиниця (від лат. сommunicatio- спілкування, передача інформації).
Основними ознаками речення є предикативність та інтонація завершеності.
ПРЕДИКАТИВНІСТЬ ТА ІНТОНАЦІЯ ЗАВЕРШЕНОСТІ
Інтонація завершенності оформлює речення як цілу синтаксичну одиницю.
РОЗПОВІДНІ, СПОНУКАЛЬНІ І ПИТАЛЬНІ РЕЧЕННЯ
За метою висловлювань розрізняють три типи речень: розповідні, спонукальні і питальні:
розповідне | На горі стояло величезне місто |
спонукальне | Повій, буйний вітер! |
питальне | Чи доводилось Вам тут бувати? |
Серед речень цього типу виділяють:
Інтонація розповідних речень характерізується зниженням тону наприкінці речення.
Серед питальних речень, які виражають думку- питання, виділяють такі речення:
Власне питальні речення потребують відповіді (Скажіть, котра година?).
Відповідь на риторичні питання не передбачена (Що ж це у світі діється?)
Інтонація питальних речень характерізується підвищенням тону на слові, з яким пов'язується питання.
ЕМОЦІЙНО НЕЙТРАЛЬНІ ТА ЕМОЦІЙНО ЗАБАРВЛЕНІ РЕЧЕННЯ
За емоційним забарвленням речення поділяються на емоційно нейтральні і емоційно забарвлені речення:
За структурою речення поділяються на прості і складні:
Простим називається речення, в якому є тільки одна граматична основа (предикативний центр).
У складного реченні таких основ може бути декілька.
1. | непоширене і поширене |
2. | односкладне: |
3. | неповне |
4. | ускладнене |
5. | з однорідними членами |
6. | з відокремленими членами |
7. | зі звертанням |
8. | зі вставними і вставленими компонентами |
Прямий порядок другорядних членів речення пов'язаний з порядком слів у словосполученні:
- узгоджене означення стоїть перед означуваним словом;
- додаток- після керуючого слова;
- обставина може бути перед і після головного слова (у реченні ним виступає присудок).
Другорядні члени речення при інверсії також змінюють своє звичне місце.
За способом вираження підмети поділяються на прості і складені.
Простий підмет може бути виражений неозначеною формою дієслова: Вивчитися- ось моя мрія.
Складений підмет може бути виражений:
- кількісно-іменниковою сполукою ( 75 відсотків квітів пішло на експорт);
- сполукою іменника (чи займенника) у називному відмінку з прийменником (Ми з братом вирішили прогулятися по парку);
- іншими сполуками (Найбільші аукціони квітів відбуваються поблизу Амстердама).
Присудок буває простий і складений.
Простим вважається також присудок, виражений фразеологічним сполученням (Він був на сьомому небі).
- якщо підмет і присудок виражені іменником у називному відмінку ( Хліб- всьому голова);
- якщо підмет і присудок виражені інфінітивом (Життя прожити- не поле перейти);
- якщо перед присудком вжито слово це значить, то, це, ось (Більшість- це ще не значить всі).
До другорядних членів речення належать означення, додатки і обставини.
Означення можуть бути узгоджені і неузгоджені.
Неузгоджене означення поєднується з означуваним словом зв'язком керування або прилягання.
Неузгоджені означення можуть бути виражені:
- іменнником у формах непрямих відмінків (Спочатку клас Дмитра був у числі відстаючих);
- неозначеною формою дієслова (Марко захотілося розслабитися);
- сполученням слів (Він заспівав пісню далеких країв).
Одним із різновидів означення є прикладка.
Додатки бувають прямі і непрямі.
Непрямий додаток- це іменник, вжитий у формах інших (А більше за все Микола боявся спокуси).
За значенням обставини поділяються на такі групи:
- обставини мети, які вказують на мету дії і відповідають на питання з якою метою? для кого? (Це тобі на щастя);
- обставини часу, які вказують на час дії, її тривалість і відповідають на питання коли? доки? з якого часу? як довго? (Колись я вже тут був);
- обставини способу дії, які означають якість дії або вказують на спосіб здійснення дії і відповідають на питання як? яким способом? (Вони сиділи поруч);
- обставини місця, які вказують на місце дії, напрямок руху і відповідають на питання де? куди? звідки? (Мало не впав у безодню);
- обставини причини, які вказують на причину дії і відповідають на питання чому? через що? з якої причини? (Від думки про це йому перехопило подих);
- обставини умови, що вказують на умову, за якою відбувається дія і відповідають на питання за якої умови? (При наявності запрошень займайте місця);
- обставини з допустовим значенням, що вказують на умову, всупереч якої відбувається дія і віддповідають на питання незважаючи на що? наперекір чому? (Він це зробив наперекір всьому).
обставини | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
мети | А пензлі я купив на згадку про Париж | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
часу | Вчора ми разом малювали | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
способу дії | Вона пристрасно подивилася на нього | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
місця | У Кремлі, мабуть, весело було жити | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
причини | І все це сталося через тебе | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
умови | При вологій весні озимина буде доброю | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
з допустовим значенням | Незважаючи на погодні умови, урожай було зібрано вча |
|