Зоро – слуховий попереджувальний диктант
Один з різновидів навчальних попереджувальних
диктантів, попередження помилок; аналіз тексту перед його записом супроводиться
використанням зорових вражень, зорового сприймання даного матеріалу
сухачами.
Є кілька варіантів зоро-слухових
попереджувальних диктантів:
·
викладач пропонує мовчки і уважно прочитати надрукований або написаний на
дошці текст, звернути увагу на орфограми, розділові знаки, щоб потім грамотно
передати його на письмі. Після цього текст закривається, слухачі записують його
під диктовку,
·
перед початком виконання письмової вправи проводиться бесіда, в ході якої
повторюються певні правила, потім читають призначений для диктанту текст,
здійснюють пунктуаційний чи граматико-орфографічний розбір, нарешті текст закривається
й записується під диктовку.
І в першому і в другому випадку після запису
тексту можливі порівняння з оригіналами, обговорення допущених помилок.
Слухачам іноді дається завдання: обраний для
диктанту текст проаналізувати вдома, самостійно, а потім на занятті він
диктується після додаткового аналізу.
Слухові та слухо – зорові
пояснювальні диктанти
Пояснювальні диктанти ніби протилежний
попереджувальним диктантам вид роботи: спочатку запис продиктованого тексту,
потім його розбір, пояснення орфограм, повторення відповідних правил.
Пояснювальні диктанти (як і попереджувальні) можуть проводитись на матеріалі
зв’язних текстів або окремих речень, слів; залежно від способу проведення
поділяються на слухові і слухо-зорові. Порівняно з попереджувальними пояснювальні
диктанти складніші для слухачів, проводити їх доцільно після того, як вони в
достатній мірі засвоїли матеріал.
Пояснювальний диктант з використанням дошки
найчастіше проводиться так: викладач диктує текст, слухач пише на дошці, інші в
зошитах. Коли речення записане, обговорюються орфограми чи розділові знаки,
виправляються допущені помилки, наводяться аналогічні приклади для ілюстрації
певного правила.
Зустрічається й такий варіант проведення
пояснювального диктанту: незв’язний текст, достатньо насичений потрібними
орфограмами, викладач диктує частинами: перше речення записують усі слухачі,
потім один іде до дошки і зі свого зошита записує там це речення, а інші в цей
час під диктовку викладача пишуть наступне речення. Далі записане на дошці
коментується, робляться, в тому числі і в зошитах, мотивовані поправки. Після
цього йде до дошки наступний слухач зі своїм зошитом, а всі пишуть третє
речення. У такій послідовності опрацьовується весь текст.
Більш продуктивним щодо обсягу опрацьованого
матеріалу протягом певного часу є пояснювальний диктант без використання дошки.
З метою кращої перевірки слухачами своїх
робіт, усунення не тільки типових, але й індивідуальних, одиничних помилок
деякими викладачами запроваджуються різні види пояснювальних диктантів, які
умовно можна об’єднати спільною назвою – слухо-зорові. Характерною рисою їх є те, що
слухач, написавши текст з голосу викладача, потім має можливість зіставити його
з правильним зразком.
Інколи застосовують й такий вид
пояснювального диктанту: коли слухачі записали весь продиктований текст,
викладач каже певне правило, всі відшукують у написаному тексті
приклади-ілюстрації на дане правило, підкреслюють їх, якщо є помилки,
роблять виправлення.
Одним із видів пояснювальних диктантів є так
званий диктант з письмовим обґрунтуванням. Суть його полягає в тому, що слухачі
записують продиктоване викладачем, наводять письмові пояснення. Для цього слова
(якщо вправа складається з окремих слів) записують в колонку, наприклад: П’ять – апостроф після букви п перед я;
Розмалювати – префікс роз –; Списати – префікс с – перед п.
Якщо ж диктується речення або зв’язаний
текст, то пояснення наводяться наприкінці. Наприклад, при вивченні правопису
прислівників слухачам дається завдання у записаних під диктовку реченнях пояснити
правопис прислівників і однозвучних з ними частин мови, пояснювальні слова
підкреслити.
Усі діти так весело
гралися, що аж сонце згори усміхнулося І батьки, наче діти, бродили по
струмках, що збігали з гори до ставу. В день повноліття нашого товариша ми
подарували йому книги. По-перше, виконуй завдання вчасно, по-друге, будь акуратним, і старанним, і ввічливим. Вдень не лише сонце – все
небо, здавалось, дихало спекою. Студенти відпочиватимуть по перше вересня. Всі
жити хочуть по-новому. По новому мосту проїхала трійка коней.
Згори – прислівник; з гори – іменник з
прийменником; в день – іменник з прийменником; по-перше –
прислівник; утворений за допомогою прийменника по і порядкового числівника і т. п.
Розглянуті вище форми, види попереджувальних
і пояснювальних диктантів описані в типовому їх виявленні. Тут можливі різні
сполучення елементів попередження і пояснення, різні способи використання
наочності, зорових вражень слухачів, градація завдань щодо їх складності – від
найлегших видів роботи до таких, що наближаються до контрольних, перевірених
диктантів.
Вибіркові диктанти
Вибірковий диктант – це диктант,
коли слухач згідно з завданням викладача записує лише окремі частини
продиктованого тексту (слова, словосполучення, групи слів, частини речень або
навіть окремі речення)
Є різні види вибіркових диктантів. Одним із
них є вибірковий запис слів без зміни тієї форми, яку вони мають у
контексті, або зі зміною її (наприклад, учні отримують завдання визначити в
продиктованому тексті числівник, поставити його в початковій формі і записати).
Вибірковий диктант зі зміною форми значно складніший звичайного.
У практиці спостерігаємо вибіркові диктанти у
поєднанні з творчим завданням.
Наприклад, слухачі одержали завдання з
продиктованих речень вибрати прислівники, що пишуться через дефіс, записати їх
у рядок, потім з кожним із прислівників скласти речення. Продиктовано такий
текст:
Ніч була тиха і
по-осінньому прохолодна і непроглядна. У тиху погоду в лісі анішелесне: тихо-тихо, тільки коли-не-коли флейтою іволга заграє. Ось один з варіантів виконаного завдання:
По-осінньому, тихо-тихо,
коли-не-коли. Ночі вже були no – осінньому холодні. По
небу тихо-тихо пливли хмарки. Лише коли-не-коли щебетали птахи.
Навчальні вибіркові диктанти бувають попереджувальними (слуховими і
зоровими) або пояснювальними (слуховими і
слухо-зоровими), можуть поєднуватись з роботою творчою
характеру.
Найлегшим видом вибіркового диктанту є зоро-слуховий
попереджувальний. Слухачам після повторення правил пропонується розглянути текст,
знайти в ньому орфограми, слова на дане правило, зробити їх
граматико-орфографічний розбір. Після визначення й аналізу прикладів, які
потрібно буде записати, викладач забирає текст і диктує його для вибіркового
запису слухачами на слух.
Для вибіркових диктантів можуть
використовуватись як зв’язні тексти, так і складені з речень або окремих слів,
наприклад, викладач диктує текст, складений із дієслів різних дієвідмін,
слухачі ж записують дієслова лише певної дієвідміни. Так можуть опрацьовуватись
досить конкретні моменти, наприклад, слухачі помиляються у визначенні іменників
4 відміни.
Звернувши їхню увагу на ознаки даної групи слів, диктуємо слова: ягня, суддя, курча, дівча, круча, ім’я,
полум’я, зайченя, листя, земля, теля, душа, лоша, гуща, площа, колосся, порося,
коліща. Слухачі ж записують: дівча,
ягня, курча, ім’я, зайченя, теля, лоша, коліща, порося. Таким чином
навчаємо відрізняти одну категорію іменників від інших з дещо схожими зовні
ознаками.
За допомогою вибіркового диктанту можна
охопити великий за обсягом текст у порівняно короткий час. Адже в тексті не всі
орфограми однаково цікавлять викладача.
Оскільки на вибірковий диктант відводиться
небагато часу, практикується він найчастіше як вид тренувальної вправи для
закріплення поданого матеріалу та з метою перевірки наскільки слухачі зрозуміли
й засвоїли тему.
Ось приклад такої вправи орфографічного
характеру: викладач під час закріплення правопису
складних іменників продиктував текст.
На площі погасли
електроліхтарі. Всюдихід мчав по пустині. Місто Новоград-Волинський в історії
української літератури відоме як місце народження великої поетеси Лесі Українки. Йому довелось об’їздити за день пів – Рівного. У нашому місті нещодавно
відкрили новий кінотеатр» Україна». Учні в зошитах записували: електроліхтарі,
всюдихід, Новоград-Волинський, пів – Рівного, кінотеатр.
Часто практикується групування виписаних
частин тексту, вправа може ускладнюватись додатковими завданнями, а саме:
граматична характеристика виписаних слів, формування питань і т. п.
Наприклад, закріплюючи тему «Прислівник»,
пропонується записати прислівники разом з тими словами, до яких вони
відносяться, поставити до кожного із прислівників питання. Продиктовано
речення.
Понад ставом увечері
шепочеться осока. Ніч надворі була тиха. З самого початку
бригада працювала по-новому. Рясно вбрані інеєм стоять на дорозі нерухомі
верби. Сонце припікало по-літньому.
Учні в зошитах записали. 1 Шепочеться (коли?) увечері.2. Була тиха ніч (де?) надворі. З. Працювала
(як?) по-новому. 4. Вбрані (як?) рясно. 5. Припікало
(як?) п о – літньому.
Різні види вибіркових диктантів дають
можливість враховувати вікові особливості та ступінь підготовки слухачів,
обирати ефективні завдання, прийоми опрацювання мовою матеріалу, виходячи з
конкретних умов. Цей вид роботи сприяє розвиткові уваги й аналітичного
мислення.
|