Про межі добра і зла
Добро і зло — одвічні дві сили, що змагаються за владу у світі, але жодна з них не може перемогти, тому світ і існує досі.
Але це висока патетика, а у звичайному людському житті все, з одного боку, виглядає значно простішим, а з другого, виявляється
значно складнішим.
Інколи людині ду*же важко відчути, де пролягає межа між добром і
злом. Наприклад, тепер у світі багато сперечаються про евтаназію —
штучне переривання життя людям, які дуже страждають від хвороби. Людей,
які з милосердя вчиняють це, засуджують за законом. Але чи є евтаназія
злом? До цього різні люди ставляться по-різному. Одні вважають, що не
можна змушувати страждати хвору людину, якщо у неї вже немає сил жити.
Інші ж стверджують, що вирішувати долю людини не може інша людина, це
справа долі, Бога, але ні в якому разі не людська. І в одних, і в інших
є слушні докази їхньої правоти. І можна погодитися з цими доказами,
однак у кожному конкретному випадку треба вибирати конкретне рішення,
і, можливо, в різних випадках варто вчиняти по-різному.
Або згадаємо ще одну сучасну проблему: клонування живих істот. З
одного боку, це доказ великих кроків науки вперед і можливість для
людини перебороти смерть і старіння, розширити межі свого існування. З
другого боку, чи має право людина брати на себе функції Бога, чи не
принесе клонування стільки нещастя людству, як і деякі інші досягнення
науки? Це питання теж залишається ще досі відкритим, і ми не можемо
дати остаточну оцінку того, чи є клонування злом, чи добром?
Та якщо не розглядати такі складні питання, а просто подумати над своїм власним, не таким вже й довгим життям, то теж
можна згадати випадки, коли важко провести межу між добром і злом. І хоч здається, що це просто дрібнички, виявляється, що
саме такі дрібнички інколи стають цеглинами, з яких ми будуємо наше життя.
Ось ти даєш у черговий раз списати домашнє завдання своєму другові.
Здається, що робиш йому добро, рятуючи від поганої оцінки. Але уяви, що
колись у житті йому доведеться потрапити в ситуацію, де потрібні будуть
саме ці знання, яких він зараз не отримав. Та й взагалі, чи не
допомагаєш ти своїму другові ставати безвідповідальною і несамостійною
людиною? То де ж пролягає межа між добром і злом? Виявляється, що
навіть в кожній дрібниці варто шукати цю межу, варто прагнути добра,
продумувати кожен свій крок.
Кожен з нас знає, що в житті завжди треба говорити правду, і ми
погоджуємося з цим і розуміємо сенс цієї вимоги. Однак чи
варто говорити подрузі, що в цій сукні вона не дуже добре виглядає?
А чи варто заявити комусь, що його ніхто не любить і не поважає, хай
навіть це буде правда? Ми часто замислюємося над такими питаннями, бо
правда буває дуже жорстокою і може знищити людину. І бувають такі
ситуації, коли невідомо, принесе правда добро чи зло.
Але людина завжди прагне бути доброю, тому що прагне залишатися
людиною. І як би складно нам не було триматися добра, ми повинні це
робити, тому що, як говорила Ліна Костенко:
Життя іде і все без коректур,
і час летить, не стишує галопу...
...Єдиний, хто не втомлюється — час.
А ми живі, нам треба поспішати.
Для людини головне — бути чесною із самою собою, чесною із
близькими людьми, не чинити навмисного зла і намагатися необережними
вчинками не завдати зла ненавмисного:
Людині бійся душу ошукать,
бо в цьому схибиш — то уже навіки.
І нехай для кожного з нас, як кажуть, правда своя, однак людство і
суспільство сформувало вічні цінності, яких треба дотримуватися. Ці ж
заповіді записані у священній книзі людства — Біблії: не убий, не
кради, возлюби свого ближнього.
Людина завжди стоїть у своєму житті перед вибором, у кожну хвилину
свого життя. І від її вибору залежить цінність її людської особистості.
Тому й чинити вибір слід не'з чиєїсь волі, а свідомо, вдумливо, за
своїм власним бажанням. Як говорила колись та ж Ліна Костенко, світ
ділиться на чуму (я розумію це як світове зло) і її жертв. І людина
мусить зробити чесний вибір: не стати на бік чуми. Тому давайте не
будемо робити вигляд, що у світі найважливіші рішення приймуть і без
нас, що «ваша хата скраю». Ми не
просто коліщатка й гвинтики світової машини, ми люди, особистості, ми
повинні будувати своє життя і життя навколо нас, повинні чинити добро.
|